
Terwijl Jezus ons een paar tips gaf over de opname, Hij heeft nooit iets openlijk gezegd en ik denk niet dat we Zijn tips zouden hebben kunnen zien als we al niet weten over de opname door de leer van Paulus.
In 1 Thess. 1:10 vermelde Paulus de eerste directe vermelding over de opname, met vervolgens meer detail’s in 1 Thess. 4:16-17 en 1 Cor 15:51-52. Deze brieven werden geschreven ongeveer 20 jaar na het kruisiging.
Een van de zijdelingse verwijzingen van Heer was de verwijzing naar de dagen van Noach en Lot in Lucas 17:26-29. Na het spreken over de dagen van Noach, waarin de gelovigen werden bewaard voor het oordeel, bracht Hij de dagen van Lot in gedachte, waar het vonnis kunnen niet zou kunnen komen totdat eerst Lot werd weggehaald uit de tijd en de plaats van het ontstaanervan (Genesis 19:15 -22). In deze twee voorbeelden zei de Heere dat sommige (Israël) zou worden bewaard door de eindtijd oordelen heen, terwijl anderen (de kerk) zou worden verwijderd uit de tijd en de plaats voordat ze beginnen.
Een andere verwijzing kwam in Johannes 11:25-26. Sprekende over de laatste dagen, vertelde Jezus aan Martha dat de gelovigen die sterven weer zouden leven en zij die dan in leven zijn nooit zullen sterven. Met andere woorden, er zou een generatie van gelovigen zijn die niet zouden sterven, maar rechtstreeks van dit leven overgaan naar het volgende. Achteraf kunnen we zeggen dat Hij sprak over de opname, omdat degenen die de einde der tijden oordelen overleven levend en wel ingaan in het Duizendjarig Koninkrijk met nog steeds hun natuurlijke staat en uiteindelijk ook sterven. Alleen deg gelovigen die levend de opname meemaken zullen nooit sterven.
Maar zoals ik al zei, als je het nog niets wist over de opname en de leer van Paulus je zou waarschijnlijk niet eens deze aanwijzingen zien. Nadat Paulus de opname onthulde, bevestigde Jezus dit in zijn brief aan de kerk van Philadelphia en zei: “Omdat u het woord van Mijn volharding hebt bewaard, zal Ik ook u bewaren voor het uur van de verzoeking, die over heel de wereld komen zal, om hen die op de aarde wonen te verzoeken.” (Openb. 3:10) Het Griekse woord dat hier vertaald wordt als “voor” (Strong 1537 ek) in dit vers betekent dat we van de plaats, tijd, of oorzaak in het uur van beproeving. weg zijn.
Bron: http://www.wimjongman.nl
Vrede zij u,
Henk
www.weeswaakzaam.com






Lees Johannes 14
Wim Jongman verkondigt een dwaalleer
40 Dan zullen er twee in het veld zijn, één zal aangenomen worden en één achtergelaten worden; 41 twee vrouwen zullen aan het malen zijn met de molen, één zal aangenomen worden, en één achtergelaten worden. Mat 24 Deze is ook heel duidelijk
aangenomen aangenomen aangenomen aangenomen aangenomen aangenomen
Heren het gaat om AANGENOMEN niet op OPNEMEN!!!!!!!!!
Lees eerst wat er staan en bepaal dan of iemand een dwaalleer verteld.
Johannes 11:25-26 spreekt nergens over een “”generatie”" gelovigen die niet zal sterven, laat staan alle onzin die er in dit artikel omheen gebreid wordt.
Jezus zegt hier duidelijk; EN EEN IEDER die leeft en in Mij gelooft, zal niet sterven in eeuwigheid.
Geliefden, houdt u niet vreemd over de hitte der verdrukking onder u, die u geschiedt tot verzoeking, alsof u iets vreemds overkwame;
Maar gelijk gij gemeenschap hebt aan het lijden van Christus, alzo verblijdt u; opdat gij ook in de openbaring Zijner heerlijkheid u moogt verblijden en verheugen. (1 petrus 4:12-13)
Heren het gaat om AANGENOMEN niet op OPNEMEN!!!!!!!!!
Wat is dan het tegenovergestelde van achtergelaten?
Maar daarom heeft Jezus wel eens iets gezegd over de opname:
Mattheus 24:30-31
En alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid.
En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve.
Maar dat past natuurlijk weer niet in het schema van de populaire eindtijdprofeten.
Of we nu wel of niet opgenomen worden voor de verdrukking… wat maakt het uit?
Wil je het echt weten, zul je je moeten verdiepen in de verdrukking.
Wat houdt die verdrukking in, voor wie is het bedoeld?
Wat gebeurt er in die verdrukking?
We kunnen duidelijk in de bijbel lezen dat het een verdrukking wordt die de wereld nog nooit heeft gezien, en/of gekend.
Ook zal het een verdrukking zijn waarin God Zijn toorn zal uitstorten.
In de eindtijd draait het om Israel, en het bevat Gods toorn.
dat zijn in iedergeval 2 zaken waar de gemeente van Jezus geen deel aan heeft.
je zult je moeten afvragen waarom God zou gaan toornen over het Lichaam van Zijn Zoon?
Zou Hij Zijn Zoon opnieuw een straf laten ondergaan,terwijl alles is volbracht?
Daarnaast kunnen we gewoon de bijbel openslaan en de geschiedenis lezen.
We zien wat God doet als Hij toorn.
God beschermt de Zijne.
En of dat nu op de aarde zal zijn, of dat het zal zijn dat we worden opgenomen, doet niets af van het feit dat we bewaard zullen worden in de verdrukking.
Want de verdrukking heeft niets te maken met lijden als christen.
(dat doen we nu al, hoewel we in Nederland rustig leven, worden in andere landen christenen vermoord, dus daar verandert helemaal niets aan)
De verdrukking heeft een andere functie, waar we geen deel aan hebben.
Dan vraag ik me nog steeds af wie al die mensen zijn die verdrukt, vervolgt en vermoord zullen worden door de anti-christ.
Jtb,
Goed gesproken.
Zo geloof ik ook dat het is. De toorn van God is niet voor Zijn gemeente, maar voor de wereld. En een duidelijk onderscheid moet gemaakt worden tussen de verdrukking en het lijden van de gemeente. Jezus heeft ons duidelijk lijden toegezegd, maar niet de toorn van God (Rom 5:9 1Thess 1:10 & 5:9 )
Ik geloof ook dat God door Zijn Woord heen, verschillende beelden heeft gegeven om Zijn verlossingsplan te benadrukken. Bijv. het beeld van de ark waarbij Noach en familie bewaard woorden van de toorn van God, de zondvloed. Je leest ook dat God zelf als laatste de deur van de ark sluit. Hij neemt a.h.w. Noach en zijn familie op. Dan het feit dat Sodom en Gomorra niet vernietigd konden worden,voordat Lot en familie eruit waren. Henoch is opgenomen zonder te sterven, Elia ook..etc.
Harry zei dat Wim Jongjan hier een dwaalleer verkondigd. Een dwaalleer heeft als doel de mensen van God af te krijgen. Dat is hier niet het geval. We lezen hetzelfde, maar geloven dat er iets anders mee bedoeld wordt. En het wel of niet geloven in een opname van de gemeente zal niets afdoen aan je behoudenis. Als je als gelovige niet gelooft in de opname, zal het wel een grote verrassing zijn als hij/zij toch is opgenomen.
Telkens lees ik weer dat we onderscheid MOETEN maken tussen vervolging en verdrukking, Israel en de gemeente enz.
Maar nergens kom ik een bijbeltekt tegen waaruit dit zou moeten blijken.
Ik zie alleen een theologisch systeem, dat dit er allemaal inlegt.
Geliefden, houdt u niet vreemd over de hitte der verdrukking onder u, die u geschiedt tot verzoeking, alsof u iets vreemds overkwame;
Nee, er is geen verschil tussen vervolging en verdrukking.
Beide zaken zijn er al in het leven van de christen.
Nogmaals, er zijn zaken in de verdrukking die niet van toepassing zijn op de gemeente.
Wij vallen niet onder de toorn van God.
en teksten (geschiedenis) uit het Oude Testament laten zien dat God inderdaad niet toornt over rechtvaardigen.
staat er dus toch echt wel.
De inzichten van hen die geloven in het in het artikel gestelde komen in het kort hierop neer:
De “gemeente” die vóór de Grote Verdrukking wordt opgenomen keert samen met Jezus tijdens Zijn Wederkomst terug om het wanhopige Israël te bevrijden uit de Grote Verdrukking.
Israel roept wanhopig om de Messias en de hemel gaat open, de laatste bazuin klinkt en de engelen verschijnen.
De gemeente zijn de grote helden die samen met Christus de anti-christ verslagen. Dan breekt het 1000-jarig Rijk aan.
Hier spreekt een grote liefde uit voor Israel. Ik vind het wel sympathiek, maar dit noem ik een dwaalleer.
Het antwoord op wie dan de achterblijvers zijn die vervolgd worden luidt bij sommigen dat dit een aparte categorie van gelovigen is. Dus sommigen christenen hebben een streepje vóór. Ik vermoed dat dit de weder-om-geboren Israëlminnende christenen zijn.
De sceptici zijn de achterblijver die het nakijken hebben.
We zullen zien.
Deze discussie blijft open tot 2018-2025.
Dan bestaat Israël 70 jaar en breekt er volgens hen de laatste jaarweek aan. Waarin de anti-christ de wereldmacht grijpt en de aanval op Israël inzet.
Leuk bedacht om de zgn ‘Israël-theologie’ onder de christenen populair te maken.
Harry je zegt:
“”Israel roept wanhopig om de Messias en de hemel gaat open, de laatste bazuin klinkt en de engelen verschijnen”"
Eigenlijk kan dit helemaal niet, want de laatste bazuin klinkt ook al bij de opname van de gemeente.
1kor 15:52
In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.
De vraag is dan ook weer, hoeveel bazuinen klinken nog NA een laatste bazuin ?
@Harry en @Cor
Jullie halen echt alles door elkaar.
We hebben het over de 7e bazuin( openbaring), en over de bazuin Gods.(Kor)
De bazuin Gods is de laatste bazuin voor de Gemeente.
(deze wordt dan thuisgehaald door Jezus)
De zevende bazuin van de zevende engel in Openb. 11 : 15 het Koninkrijk en het Laatste Oordeel aankondigt. (zelfs nadat Mozes en Elia, de Twee Getuigen, zijn opgenomen.)
ik zelf zou een beetje voorzichtig zijn meet het uitspreken van een dwaalleer.
Zoals al eerder op deze site werd gezegd is een dwaalleer, iets dat tegen het evangelie van Jezus ingaat.
Daar is hier helemaal geen sprake van.
We hebben verschillende inzichten over de toekomst van de wereld, maar NIET over christendom.
Ik begrijp niet helemaal waarom jullie hier zo fel over zijn.
Ik heb het alleen eerder gezegd, maar het lijkt een beetje of jullie bang zijn dat God Zijn beloften niet zal nakomen, en jullie een soort van “backup-plan” gebruiken.
Ik heb eens een stukje gelezen over Corry ten Boom (Die overigens ook niet in een opname gelooft)
Zij legde uit dat we niet bang hoeven te zijn voor de toekomst, haar ervaring(als iemand die vervolgd was, in een concentratie kamp heeft gezeten) Dat God haar nooit heeft verlaten.
Op moment van verdrukking, ben je in Gods handen.
Wat maakt het nu uit of er mensen geloven in een opname voor de verdrukking?
Ik ben overtuigd dat ik wordt opgenomen voor de verdrukking, maar ben ook overtuigd,als ik door de verdrukking moet, dat God met mij zal zijn.
Wat er ook gebeurt, wat mijn toekomst ook mag zijn, ik zal altijd blijven staan op de beloften van mijn God.
Dat geeft een stuk zekerheid voor de toekomst, die ik een beetje bij jullie (las ik jullie commentaren lees) mis.
Jullie denken blijkbaar dat een christen die in een opname gelooft, bang is voor de toekomst, en zich op deze manier geruststelt.
Terwijl dat de christenen zijn die naar de toekomst kijken en hun vertrouwen op God stellen.
ik ben niet bang voor de toekomst… waarom?
Omdat God heeft gezegd dat Hij met mij is.
En of dat nu op deze aarde is, of in de hemel, als God met je is, wat stelt dan die verdrukking dan nog voor!
Daarnaast kunnen we discussiëren of de gemeente door de verdrukking gaat.
Ik persoonlijk geloof dat niet, omdat er geen ruimte is voor de gemeente in de verdrukking.
Zoals ik al een paar keer aangaf, zijn er een paar zaken in deze (unieke) verdrukking, waar de gemeente geen deel aan heeft.
We moeten (denk ik) in deze ook onze plek kennen, en realiseren dat het eindgericht op deze aarde, om Israël zal gaan, en de verlossing van Gods volk.
Ons werk (als gemeente) is dan gedaan, onze taak zit erop.
Dat is de enigste reden waarom ik denk dat wij niet door de verdrukking gaan, en niet omdat ik eventueel bang zou zijn voor de toekomst.
Maar misschien gaat het jullie niet op de opname, maar meer om het feit dat het draait om Israël.
Als er een opname van de gemeente is, betekend dat direct dat God een plan heeft met Zijn volk, waar de gemeente geen deel aan heeft.
Is dat misschien wat jullie een beetje “steekt” ?
Harry,
Wat is er mis met het hebben van een grote liefde voor Israel? Dat snap ik niet. Liefde voor Israel is een automatisch gevolg van de liefde voor God. Liefde voor Israel wordt ingegeven door de Heilige Geest.
@astiman
inderdaad.
De bijbel leert ons dan ook dat dat God Zijn volk niet in de steek laat.
in dat proces heeft God ook een plan voor de heidenen.
Ik moet een beetje denke aan de verloren zoon, hoe de zoon die bij de Vader blijft, kwaad wordt (jaloers)
We denken vaak dat wij de verloren zoon zijn, maar ik denk dat het de Joden zijn.
Als God zoveel liefde heeft voor de Jood, zouden wij christenen dat dan ook niet moeten hebben?
Deze discussie blijft open tot 2018-2025.
Er is niets mis met het hebben van grote liefde voor Israel.
Er is ook iets mis met het liefhebben van bv. Palestijnen of welk ander mens of volk dan ook. Dat is niet de kwestie.
De vraag is op wie is die grote verdrukking gericht. Niet op de Christenen, want die zijn dan al opgenomen. Dan blijft over Israel.
Het is de anti-christ die de grote verdrukking veroorzaakt.
Niet de anti-Israel.
De anti-christ loochend dat Jezus de Messias is en leert dat de Messias niet in het vlees is gekomen (zie 1 Joh.).
Dit leert het Judaïsme ook. Waarom zou de anti-christ de Joden/Israel daarom vervolgen?
Als er geen Christenen meer zijn waarom dan nog een grote verdrukking om Jezus Naam?
http://www.mashiyach.com/resources.htm
Hier is een gratis download boek “The Rapture of the Saints” te lezen. Een Jezuïet Lacunza uit Chili schreef een boek onder de naam Rabbi Ben Ezra, maar hij was geen zgn. bekeerde Jood. Zijn schrijfsel was om de Reformatie de wind uit de zeilen te nemen, want die leerde: Rome is de antichrist.
De verwarring die deze Jezuïet bracht, werkt nog steeds door in onze tijd.
Liefde voor Israel en het Joodse volk is niks mis mee. Maar ten diepste gaat het hier om een theologische doctrine waarbij Israel en de hele eschatologie eromheen centraal staat.
Een theologie die d.m.v. allerlei gepuzzel met bijbelteksten, allegorisatie, tussen-de-regels-door- lezen en speculatie een grote verdrukking van het Joodse volk bijbels probeert te rechtvaardigen terwijl de gemeente in de hemel bruiloft viert.
Nee, een laatste bazuin is natuurlijk niet echt een laatste bazuin want dat past niet in ons schema, dit moet wat anders betekenen. We moeten onderscheid maken tussen de laatste bazuin en de (aller)laatste bazuin. (alweer)
Jezus waarschuwt Zijn dicipelen en daarbij ook ons tegen vervolging en verdrukking.
Matth. 24:9 Alsdan zullen zij u overleveren in VERDRUKKING en zullen u doden en gij zult gehaat worden door alle volken om Mijns Naams wil.
Dit is ook de verdrukking die de heiligen ten deel valt onder de anti-christ.
Openb 13:7-10
En hetzelve werd macht gegeven, om den heiligen krijg aan te doen, en om die te overwinnen; en hetzelve werd macht gegeven over alle geslacht, en taal, en volk.
En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld.
Indien iemand oren heeft, die hore.
Indien iemand in de gevangenis leidt, die gaat zelf in de gevangenis; indien iemand met het zwaard zal doden, die moet zelf met het zwaard gedood worden. Hier is de lijdzaamheid en het geloof der heiligen.
De heiligen die geschreven staan in het boek des levens. Hier worden in het NT altijd de gelovigen in Christus (gemeente) mee bedoeld.
Maar laat me raden, we MOETEN hier natuurlijk weer onderscheid maken tussen opname-heiligen en door de -grote- verdrukking- heen- heiligen.
Verdrukking staat in de bijbel telkens in verband met vervolging en lijdzaamheid.
1 thess 3:3-4
Opdat niemand bewogen worde in deze verdrukkingen; want gij weet zelven, dat wij hiertoe gesteld zijn.
Want ook, toen wij bij u waren, voorzeiden wij u, dat wij zouden verdrukt worden, gelijk ook geschied is, en gij weet het.
2thess 1:5-7
Alzo dat wij zelven van u roemen in de Gemeenten Gods, over uw lijdzaamheid en geloof in al uw vervolgingen en verdrukkingen, die gij verdraagt;
Een bewijs van Gods rechtvaardig oordeel, opdat gij waardig geacht wordt het Koninkrijk Gods, voor hetwelk gij ook lijdt;
Alzo het recht is bij God verdrukking te vergelden dengenen, die u verdrukken;
En u, die verdrukt wordt, verkwikking met ons, in de openbaring van den Heere Jezus van den hemel met de engelen Zijner kracht.
En weer zullen we volgen de pre-millenialistische leer onderscheid moeten maken tussen verdrukking en grote verdrukking ( verdrukking in toenemende mate )
Verdrukking komt van satan (anti-christ) en grote verdrukking van God !! ??
De toorn van God treft alleen diegenen die het teken van het beest dragen en niet de dienstknechten die het zegel Gods aan hun
voorhoofd hebben. Maar dit is niet omdat dezen zijn weggenomen van de aarde.
Maar waarschijnlijk zal ik ook hier weer onderscheid moeten maken tussen de dienstknechten, zoals Johannes de gemeenteleden van Christus in Openb 1:1 noemt en de dienstknechten in het vervolg van Openb die verzegeld zijn met de Heilige Geest.
Het is toch ook geen wonder dat ik alles door elkaar haal ?
Of ben ik gewoon jaloers en wil ik samen met het Joodse volk door de grote verdrukking ?
@Harry
De anti-christ loochend dat Jezus de Messias is en leert dat de Messias niet in het vlees is gekomen (zie 1 Joh.).
Dit leert het Judaïsme ook. Waarom zou de anti-christ de Joden/Israel daarom vervolgen?
Omdat de Jood/Israël op het punt staan Jezus aan te nemen (staat in openbaringen)
De antichrist kan inderdaad de strijd tegen ons christenen aangaan, maar dat is een strijd die bij voorbaat al verloren is.
Wij ZIJN al overwinnaars, en satan heeft geen macht meer over ons.
De Jood daar in tegen is Gods Volk, die (op dit moment) niet in Jezus gelooft)
Daar komt bij dat ze Jezus niet Loochenen, maar dat ze Jezus niet kennen.
Een situatie door God Zelf is veroorzaakt.
Je ziet dan ook dat in deze eindstrijd, maar een klein deel van het volk behouden zal worden.
Deze strijd gaat om de ziel van Gods Volk.
Voor onze ziel (van de christen) is de strijd al gestreden.
Uit eindelijk draait ALLES om Jezus naam, elk volk (Jood en Griek) zal die naam moeten aannemen om behouden te worden.
Maar de laatste groep die die Naam moet (en gaat) aannemen is dus Gods volk.
En om die bevolkingsgroep zal de eindstrijd gaan.
Daar gaan de profetieën over, daar gaat openbaring over.
Jezus komt terug in Israël, en zal de legers die Israël bedreigen vernietigen.
“En zij zullen zien Wien zij doorstoken hebben”
Deze verlossing zal een massale bekering tot gevolg hebben, en de terugkeer van de Jood tot het Volk van God.
Zoals in de dagen van Elia, zegt de bijbel.
@Cor
Nee, een laatste bazuin is natuurlijk niet echt een laatste bazuin want dat past niet in ons schema, dit moet wat anders betekenen.
het past ook niet on jouw schema, want als jij openbaring goed leest, komt er pas NA die 7e bazuin de antichrist.
De verdrukking begint dan pas (De verdrukking door het kwade)
ervoor zijn er rampen, maar geen verdrukking.
het is ook pas NA de 7e bazuin dat God Zijn toorn uitstort.
(En Jezus komt NIET bij het klinken van deze bazuin)
Voor de rest weten we niet wat de 7e bazuin is.
De Laatste bazuin heeft in de bijbel een speciale betekenis (Willen heeft het hier al eens over gehad)het gaat dus over:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rosh_Hashanah
De 7e bazuin is de laatste bazuin die een engel blaast, niemand kan met zekerheid zeggen dat dat hetzelfde is als de Gods bazuin.
(Als jij die conclusie wilt maken, prima, maar dan ben jezelf degene die aan het puzzelen en goochelen gaat met teksten)
Mocht de 7e bazuin WEL de laatste Gods bazuin zijn, betekend het nog hetzelfde.
Bij het blazen van die bazuin worden wij opgenomen (Kor)
DAARNA komt de antichrist (openbaring 12 en verder, daarna de toorn (14 en verder)
Dus zelfs als de 7e bazuin dezelfde als de bazuin uit korinthe is, betekend het niets meer en minder dat de gemeente weg is, als God toornt.
Openbaring 13 heeft dus geen betekenis voor het Lichaam van Jezus, aangezien de bazuin heeft geklonken.
Deze tekst:
“En hem werd gegeven om tegen de heiligen oorlog te voeren en hen te overwinnen; en hem werd macht gegeven over elke stam en natie en taal en volk.
Moet dan gaan over de groten schare die uit de verdrukking komt.
In de verdrukking wordt een IEDER die Jezus aanbid vernietigd.
Maar van de gemeente wordt gezegd:
“Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden, in een ondeelbaar ogenblik, bij de laatste bazuin, want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk opgewekt worden en wij zullen veranderd worden.”
het is ook daarom dat Paulus kan zeggen:
“En wanneer Christus, uw leven, verschijnt, zult u ook, samen met Hem, in luister verschijnen”.
Om met Hem te KUNNEN verschijnen, zullen we dus al bij Hem moeten zijn.
Jouw woorden:
Maar ten diepste gaat het hier om een theologische doctrine waarbij Israel en de hele eschatologie eromheen centraal staat.
bevat een waarheid.
De eindstrijd gaat om Israël.
het zal een tijd zijn die er nog nooit is geweest, en verdrukking die er nog nooit is geweest.
Zijn wij bereid door deze verdrukking te gaan, ALLEEN maar om het feit omdat we jaloers zijn op de positie die Israël heeft?
Israël heeft een andere taak/doel bij God dan de gemeente.
De bijbel staat bol met profetieën die aan de Joden zijn gericht, maar er staan bijna geen profetieën in over de gemeente van Jezus.
En dat steekt.
terwijl onze taak, onze toekomst net zo belangrijk is, net zo mooi, net zo opmerkelijk als van Gods volk.
We hebben een hemelse toekomst.
Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.
“Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen, maar de Geest uit God, opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is. Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken
Jan, je trekt je conclussie zoals gewoonlijk weer d.m.v. je vooraf vastgestelde schema.
Eens kijken, wat zegt de bijbel over de 7e bazuin.
Openb 11:15-19
En de zevende engel heeft gebazuind, en er geschiedden grote stemmen in den hemel, zeggende: De koninkrijken der wereld zijn geworden onzes Heeren en van Zijn Christus, en Hij zal als Koning heersen in alle eeuwigheid.
En de vier en twintig ouderlingen, die voor God zitten op hun tronen, vielen neder op hun aangezichten, en aanbaden God,
Zeggende: Wij danken U, Heere God almachtig, Die is, en Die was, en Die komen zal! dat Gij Uw grote kracht hebt aangenomen, en als Koning hebt geheerst;
En de volken waren toornig geworden, en Uw toorn is gekomen, en de tijd der doden, om geoordeeld te worden, en om het loon te geven Uw dienstknechten, den profeten, en den heiligen, en dengenen, die Uw Naam vrezen, den kleinen en den groten; en om te verderven degenen, die de aarde verdierven.
En de tempel Gods in de hemel is geopend geworden, en de ark Zijns verbonds is gezien in Zijn tempel; en er werden bliksemen, en stemmen, en donderslagen, en aardbeving, en grote hagel
Hier gaat het om de toorn van God d.w.z. het oordeel over deze wereld. Maar ook over de verheerlijking (opname) van Zijn dienstknechten, de profeten en de heiligen en allen die ZIJN naam vrezen.
En dit is het patroon wat door de hele bijbel te lezen is. Kan alles wel vol zetten met bijbelteksten hierover, maar sommigen willen dit gewoon niet zien.
Het bijbelboek openbaring laat zich trouwens ook niet lezen als een chronologisch verhaal over de eindtijd waarin alles in de tijd op elkaar volgt.
Er zijn zeven brieven aan de gemeenten waarna drie zevendelige reeksen in vooorkomen. Er zijn zeven zegels, zeven engelen met bazuinen en zeven engelen met schalen.
Telkens zijn er overeenkomsten, maar ook nieuwe elementen waarbij dingen vanuit een ander perspectief belicht worden.
Zo gaat Openb 11 al over het eindgericht, maar Openb 12 volgt daar chronologisch niet op.
En zoals je ziet is het onzin om te zeggen dat na de zevende bazuin in Openb 11:18 de anti-christ en de hele mikmak nog moet komen.
De zeven schalen die op de zeven bazuinen volgen tonen parallellen maar ook ander elementen vanuit een andere invalshoek. Zo gaat het in Openb 14:14vv ook weer over het oordeel van God in de beeldtaal van de graan- en wijnoogst.
In 1Thess 4:16-17 gaat het over de opname van de gelovigen als het oordeel van God over deze wereld komt.
Want Paulus gaat verder in 1 Thess 5:2-3
Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen, gelijk een dief in den nacht.
Want wanneer zij zullen zeggen: Het is vrede, en zonder gevaar; dan zal een haastig verderf hun overkomen, gelijk de barensnood een bevruchte vrouw; en zij zullen het geenszins ontvlieden;
Of zoals 2Petr 3:10
Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.
Voor deze toorn en dit gericht van God over de wereld komt zullen wij in een oogwenk veranderd worden en Christus tegemoet gaan.
Maar de verdrukking en de toorn van de anti-christ zullen we zeker meemaken.
En wie volhard tot het einde…
Cor,
Ondanks dat jouw epistel aan Jan gericht was, voel ik toch de behoefte even te reageren op sommige van jouw stellingen.
QUOTE “Jan, je trekt je conclussie zoals gewoonlijk weer d.m.v. je vooraf vastgestelde schema.
Eens kijken, wat zegt de bijbel over de 7e bazuin.
Openb 11:15-19″ UNQUOTE
Openbaring bestond nog niet toen er i.v.m. de opname over de laatste bazuin werd geschreven. Het was dan ook geen verwijzing naar de bazuin uit Openbaring maar wel naar het feest van de bazuinen, namelijk Rosh Hashanah op de 1e en 2e Tshrie.
QUOTE “Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen, gelijk een dief in den nacht.” UNQUOTE
Dit is wederom een verwijzing naar Rosh Hashanah, waar de hogepriester inderdaad arriveert als een dief in de nacht, nadat de nieuwe maan van Tishrie door tenminste twee betrouwbare getuigen is gezien.
QUOTE “Maar de verdrukking en de toorn van de anti-christ zullen we zeker meemaken. UNQUOTE
Het zal wel een raadsel blijven hoe je dit zo zeker kunt weten.
Ik denk zelfs dat het beest (niet de antichrist want zo wordt hij niet in de bijbel genoemd) zichzelf niet eens ten volle kan openbaren zolang de gemeente nog op deze aarde is. Als ik de bijbel goed begrijp, zullen er na de opname een ontelbare schare mensen tot geloof komen, en wel d.m.v. joodse evangelisten. Stel je zo’n 144.000 Billy Grahams voor! Of Paulussen en Petrussen. Dezen zullen uiteraard wel door het beest en zijn handlangers worden vervolgd en gedood. Maar zelfs zij hoeven nergens bang voor te zijn als ze gewoon op God vertrouwen.
Ten leste wil ik nog kwijt dat ik altijd wantrouwend sta tegenover mensen die met bijbelteksten aankomen om hun “gelijk” aan te tonen. Naar mijn mening moeten we dat niet doen. We moeten de bijbel, als we die als God’s Woord beschouwen tenminste, in z’n geheel bestuderen en aanvaarden en ons daaraan onderwerpen. Zodra we bepaalde teksten gaan zoeken en selecteren (en andere teksten dan noodgedwongen negeren) om ons eigen “gelijk” of onze visie te bevestigen, maken we misbruik van God’s Woord. En dat is echt niet verstandig.
Dank je Willem voor deze uitleg.
Hoef er niet zoveel meer aan toe te voegen
Ik vind het ook opmerkelijk wat in openbaring 4 staat.
Daar klinkt een bazuin, en stem wat duidelijk van God komt (openbaring 1 vers 10)
We zien dan de 24 oudsten in de hemel en ze zeggen:
En zij zongen een nieuw lied, zeggende: Gij zijt waardig dat boek te nemen, en zijn zegelen te openen; want Gij zijt geslacht, en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed, uit alle geslacht, en taal, en volk, en natie;
@Cor
En zoals je ziet is het onzin om te zeggen dat na de zevende bazuin in Openb 11:18 de anti-christ en de hele mikmak nog moet komen.
Is dat zo?
In openbaring 16 lezen we over die toorn, die door engelen in de vorm van schalen over de aarde wordt uitgegoten
Armageddon, het verleiden van de volkeren door de demonen uit de mond van het beest, komt tijdens (6e) het uitgieten van de schalen.
Je zegt nu zelf dat al deze gebeurtenissen aan de gemeente voorbij zullen gaan, omdat we niet onder de toorn van God zullen vallen.
(Dus je gelooft in een opname halverwege de verdrukking?)
Deze schalen lijken weer heel veel op de engelen die bazuinen, zelfs op het openen van de zegels.
Dan doet dat toch helemaal niets af van het feit dat het eindstrijd om Israël zal gaan?
Het uit eindelijke doel van het beest (Openbaring 16) is Israël.
En het is Israël dat God uit eindelijk zal verlossen.
Is dat niet datgene wat ik probeer duidelijk te maken?
Dus dat de gemeente niet aanwezig is, omdat het niet om de gemeente draait?
Dus jouw woorden:
Het bijbelboek openbaring laat zich trouwens ook niet lezen als een chronologisch verhaal over de eindtijd waarin alles in de tijd op elkaar volgt.
Zeg ik dus AMEN op, we moeten dus kijken, wat elk gedeelte zegt, voor wie het van toepassing is.
ik concludeer helemaal niets, maar zeg alleen ALS de 7e bazuin dezelfde is als de bazuin in Korinthe, zegt dat nog helemaal niets over of we wel of niet door de verdrukking moeten.(dat was jouw conclusie)
Kan alles wel vol zetten met bijbelteksten hierover, maar sommigen willen dit gewoon niet zien.
je begrijpt dat ik hetzelfde denk
en
Voor deze toorn en dit gericht van God over de wereld komt zullen wij in een oogwenk veranderd worden en Christus tegemoet gaan.
Dus we zijn er in ieder geval niet als God Zijn toorn uitstort.
)
Je bent het dus toch eens dat wij niet onder de toorn vallen.
(Hoera!
Dus toch een opname, zijn we daar in ieder geval over eens.
we kunnen nu al concluderen dat de gemeente in ieder geval van af openbaring 14 in de hemel is.
(We worden dus niet bewaard op deze aarde, maar zijn dus in de hemel)
Dus nu nog de eerste helft van de verdrukking!
Vraagje voor je:
Wie is volgens je de “Weerhouder” ?
Het beest (de goddeloze) kan zich namelijk niet openbaren voordat de “Weerhouder” weg is.
Oja, ik vergat de tekst over die Toorn van God
En ik hoorde een grote stem uit den tempel, zeggende tot de zeven engelen: Gaat henen, en giet de zeven fiolen van den toorn Gods uit op de aarde.
(Openbaring 16)
Jan, het dispensationalistische systeem heeft zich zo grondig in jou denken en visie genesteld dat ik hier waarschijnlijk niet doorheen kom. Ook trek je een wat voorbarige conclusie over mijn opvatting over de opname.
Maar nog even iets over de zevende en laatste bazuin. Je gaat volledig voorbij aan het feit dat het hier gaat over het eindoordeel, het eindgericht, de dag des oordeels, de dag des Heren.
Openbaring 11:18 spreekt over het moment dat gekomen is om de doden te oordelen en het loon aan alle gelovigen en aan de vijanden van het evangelie te geven.
Als de bazuin van de zevende engel klinken zal, zo zal Gods verborgen plan vervuld worden. (Openb 10:7)
Nu weet ik dat sommigen liever niet willen dat ik weer met bijbelteksten kom, maar ik doe het toch.
Want ook 2 Thess 1:7-10 spreekt van precies dezelfde dingen:
7. En u, die verdrukt wordt, verkwikking met ons, in de openbaring van den Heere Jezus van den hemel met de engelen Zijner kracht;
8. Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.
9. Dewelken zullen tot straf lijden het eeuwig verderf, van het aangezicht des Heeren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte,
10. Wanneer Hij zal gekomen zijn, om verheerlijkt te worden in Zijn heiligen, en wonderbaar te worden in allen, die geloven (overmits onze getuigenis onder u is geloofd geworden) in dien dag.
Het is op het moment van deze dag, de dag des Heeren die komt als een dief in de nacht, dat wij Hem tegemoet zullen gaan.
Openbaring 16 spreekt over de zeven schalen van Gods toorn die over de aarde zullen gaan. Deze toorn van God toont sterke parallellen met de zeven eerder genoemde bazuinen, die doen denken aan de plagen in Egypte in Exodus. Er zijn overeenkomsten alleen zijn de plagen van de schalen intenser en heviger. In de zeven laatste plagen is de toorn van God GEËINDIGD.
De plagen treffen overigens alleen diegenen die het merkteken van het beest hebben en zijn beeld aanbidden. Wil dat zeggen dat dit de enige mensen op aarde zijn op dat moment ? Opvallend is dat Jezus vlak voordat de zevende schaal uitgegoten wordt, de gelovigen bemoedigend aanspreekt.
Openbaring 16:15
Ziet, Ik kom als een dief. Zalig is hij, die waakt en zijn klederen bewaart, opdat hij niet naakt wandele, en men zijn schaamte niet zie
Waarom deze oproep? In vers 12-14 wordt beschreven hoe de Eufraat opdroogt. De brede waterstroom verhinderde altijd een gezamenlijk aanrukken van de vijanden van Gods volk in het OT. Johannes beschrijft dat hier de demonische activiteit van satan zelf achter zit. Nu worden de satanische krachten nog beteugeld, maar tegen het einde van de geschiedenis zullen deze ontketend worden en zich richten tegen de gelovigen. Jezus roept hier op om te volharden in deze zware tijd.
Als de zevende engel zijn schaal uitgiet komt er een grote stem uit de hemel van de troon zeggende: Het is geschied. De zevende schaal loopt weer parallel met de zevende bazuin waarin Gods verborgen geheim is voltooid en Zijn toorn geëindigd. De laatste bazuin.
Tot zover eerst maar even, heb ook nog andere bezigheden.
@Cor
Ok, dus ik begrijp uit je woorden dat op de Dag Des Heren de gemeente wordt opgenomen, en de ongelovige wordt geoordeeld.
Wil ik je de volgende teksten eens laten lezen:
Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs;
Dit gaat over die dag des Heren, deze komt dus pas als de antichrist is geopenbaard.
Deze antichrist komt pas, als de weerhouder weg is;
Want de verborgenheid der ongerechtigheid wordt alrede gewrocht; alleenlijk, Die hem nu wederhoudt, Die zal hem wederhouden, totdat hij uit het midden zal weggedaan worden.
Pas dit gegeven toe op, wat Jezus zei, toen Hij zei dat het zal zijn als de dagen van Noach en Lot.
er was iets wat de toorn van God tegen hield, iets wat de vernietiging tegen hield.
Paulus zegt hier duidelijk dat de weerhouder (dat moet de gemeente zijn) eerst weg moet zijn voordat de antichrist zich zal openbaren.
dat betekend dus dat we VOOR de dag van het Oordeel worden opgenomen.
Joel zegt over die Dag:
En ik zal wondertekenen geven in de hemel en op de aarde: bloed en vuur en rookpilaren. De zon zal veranderd worden in duisternis en de maan in bloed, eer dat die grote en vreselijke dag des Heeren komt. En het zal geschieden, al wie de Naam des Heeren zal aanroepen, zal behouden worden; want op de berg Sions en te Jeruzalem zal ontkoming zijn, gelijk als de Heere gezegd heeft, en dat, bij de overgeblevenen (overblijfsel!), die de Heere zal roepen.”
Mattheus schrijft;
En terstond na de verdrukking dier dagen zal de zon verduisterd worden, en de maan zal haar schijnsel niet geven en de sterren zullen van de hemel vallen, en de krachten der hemelen zullen bewogen worden. En alsdan zal in de hemel verschijnen het teken van de Zoon des Mensen….”
Paulus zegt dan ook:
Maar gij broeders zijt niet in duisternis.. gij zijt allen zonen des lichts ( niet- kinderen, maar, zonen), en zonen des’ daags, wij zijn niet des nachts, noch der duisternis.
Als laatste Petrus:
En de oude wereld niet heeft gespaard, maar Noach, den prediker der gerechtigheid, zijn achttal bewaard heeft, als Hij den zondvloed over de wereld der goddelozen heeft gebracht;
En den rechtvaardigen Lot, die vermoeid was van den ontuchtigen wandel der gruwelijke mensen, daaruit verlost heeft;
Zo weet de Heere de godzaligen uit de verzoeking te verlossen, en de onrechtvaardigen te bewaren tot den dag des oordeels, om gestraft te worden;
De dag des Heren is geen plezierige dag:
De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat die grote en vreselijke dag des HEEREN komt.
Ziet, Ik zende ulieden den profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal.
Dan geloof ik dat de bijbel ons zeer duidelijk laat zien dat de gemeente al weg is VOORDAT die dag begint.
ps
Ik zit niet vast in 1 of ander systeem, vind dat een beetje een kleinerende opmerking.
Ik ben best instaat mijn opvattingen en geloof buiten de kaders van diverse leringen te zetten.
Ben dan ook overtuigd dat het door eigen bijbel onderzoek is, waardoor ik bepaalde zaken geloof.
Maar dat terzijde.
Jan,
Je gaat weer, precies zoals het schema van je verlangt, er van uit dat de weerhouder de gemeente moet zijn.
Maar dat kan helemaal niet omdat 2 Thess 2:1-2 spreekt over de DAG VAN cHRISTUS EN ONZE TOEVERGADERING TOT HEM. Deze dag kan niet eerder komen voordat eerst de anti-christ, de zoon des verderfs geopenbaard wordt. Dat probeert Paulus de gemeente in Thessalonica nu juist duidelijk te maken. Zij dachten toen dat deze dag al aanstaande was en waren opgehouden met werken. Nee, zegt Paulus dat kan niet, want eerst moet de afval komen en de zoon des verderfs zich openbaren. En zover was het nog niet.
En waar staat dat de openbaring van de anti-christ gelijk staat aan de dag des oordeels ?
Bovendien gaat het hier niet om de toorn van God die wordt tegengehouden, maar om de verborgenheid der ongerechtigheid.
De satanische krachten worden nog beteugeld, er is nog een remmende factor. Pas als dit openbaar zal worden en alle duivelse activiteiten los zijn gegaan kan de dag van Christus aanbreken.
Trouwens, God heeft Lot verlost uit de verzoeking. Deze verzoeking was de ontuchtige wandel der gruwlijke mensen.
Maar hij heeft hier wel tussen gezeten en het heeft hem vermoeid.
Wie ergens uit wordt gehaald heeft er eerst wel in gezeten.
@Cor
ik ga er van uit dat de weerhouder de gemeente is, omdat dat inderdaad past in mijn theorie
het past dan ook in alle teksten die ik aanhaal, terwijl het voor jouw een groot mysterie is wie die weerhouder nu is.
Nogmaals
De mens wordt verlost van de toorn van God.
Hieruit werd Lot Verlost.
De christen krijgt verzoekingen, en zal worden verdrukt.
het gaat om de toorn van God.
Lot werd hiervan verlost
(Verbaast mij een beetje dat je totaal voorbij gaat aan de teksten uit Petrus)
Vervolgens haal je de volgorde een beetje uit verband die ik probeerde aan te halen.
1 de Dag des Heren komt pas NADAT de antichrist is geopenbaard
2 de antichrist komt pas NADAT de weerhouder is weggehaald.
Wat Paulus eigenlijk probeert duidelijk te maken is dat het van GEEN belang is voor degene aan wie hij schrijft.
DAT is het punt van zijn schrijven, sterker nog hij heeft er 2 brieven over geschreven.
Dat is ook de reden dat hij bid voor “toevergadering”.
Je haalt nu een beetje de teksten uit verband, en hangt er jouw theorie aan vast.
Maar Wat Paulus hier schreef was niets meer of minder dan een troostend woord.
Dus als eerst wilde hij graag dat we bij Jezus zouden zijn, DAARNAAST legde hij uit waarom überhaupt die Dag des Heren niet eens aan de orde was.
Daarnaast zou het beter zijn de teksten hier te plaatsten de tekst zegt namelijk;
En wij bidden u, broeders, door de toekomst van onzen Heere Jezus Christus, en onze toevergadering tot Hem,
Nogmaals Petrus:
Zo weet de Heere de godzaligen uit de verzoeking te verlossen, en de onrechtvaardigen te bewaren tot den dag des oordeels, om gestraft te worden;
Nu, wat weten we nu zeker?
We weten zeker dat er een opname is voor de gemeente.
We weten ook zeker dat we naar de hemel gaan, en niet op aarde blijven:
En zo wanneer Ik heen zal gegaan zijn, en u plaats zal bereid hebben, zo kome Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat gij ook zijn moogt, waar Ik ben.
een hemelse toekomst.
We weten dat we niet onder de toorn zullen vallen, dus we zijn er niet op de Dag Des Heren. (Welke HETZELFDE is, of valt op DEZELFDE dag als de dag des Toorns(Openbaring 6 vers 17)
Zoals je zelf al aangaf,worden we VOOR deze toorn van deze wereld verwijderd, dus VOOR het uitschenken van de schalen.
Hier kunnen we al niet meer omheen!
De kernvraag is, wat is de tijdstip van de opname.
Wanneer voor de toorn worden we opgenomen.
Nu kan dus die weerhouder een aanwijzing zijn.
Alles (antichrist/verdrukking/Dag Des Heren) gebeurt pas NA de verwijdering van de weerhouder.
De bijbel zegt dat in de eindtijd mensen de waarheid niet meer aan willen nemen, en Hij hen daarom veroordeeld .
Dus maw de waarheid is hun voorgelegd, ze hebben het gezien,en gehoord, maar niet aanvaard.
God MAAKT straks dat de de leugen geloven.
Dus de goddeloosheid die we nu om ons heen zien wordt dan 100%
(Goddeloosheid zal zich openbaren)
Omdat dit alleen maar gebeurt als de weerhouder weg is , kan dot niet anders dan de gemeente zijn.
De gemeente is het zout der wereld, het is door de gemeente dat de wereld het evangelie hoort.(Door de Heilige geest)
Het is op datzelfde punt dat dit woord in vervulling zal gaan:
En ik hoorde een grote stem, zeggende in den hemel: Nu is de zaligheid, en de kracht, en het koninkrijk geworden onzes Gods; en de macht van Zijn Christus; want de verklager onzer broederen, die hen verklaagde voor onzen God dag en nacht is nedergeworpen.
Satan klaagt ons dag en nacht aan
Wij staan als het ware met onze witte klederen voor de troon van God, en satan klaagt ons aan.
Als de gemeente is opgenomen, is er geen reden meer voor satan om ons aan te klagen, en wordt hij er uit geschopt.
De ware gemeente is dan opgenomen, hij heeft vrij spel.
Wat is de reden waarom het kwaad niet tot volle uitwas kan komen op deze aarde?
Wat houdt het kwaad tegen?
Wij (Christenen) zijn het Lichaam van Christus.
Wie ANDERS dat dat Lichaam kan het kwade tegenhouden?
Want gelijk het lichaam een is, en vele leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, vele zijnde, maar een lichaam zijn, alzo ook Christus.
En gijlieden zijt het lichaam van Christus, en leden in het bijzonder.
Ik kan hier een hele studie plaatste over het Lichaam van Christus.
Ik heb dit al een keer eerder gezegd, maar het lijkt alsof je een soort van back-up plan hebt ontwikkeld, en bang bent dat de beloften van God niet uitkomen.
Doe eerst eens een studie over wie eigenlijk de gemeente werkelijk is.
Wat is onze kracht, welke beloften hebben wij, wat is onze toekomst.
Zoek eens uit wat het betekend om deel te hebben aan het lichaam van Christus, meer nog om samen het Lichaam van Christus te ZIJN!
Maar alles wijst erop dat dat Lichaam de weerhouder is.
ergo, de verdrukking,de antichrist, de dag des Heren, kan niet beginnen voordat die weerhouder weg is.
Want God kan niet oordelen zolang deze weerhouder op aarde is, en satan kan zich niet openbaren als deze weerhouder op aarde is.
De bijbel leert ons dat rechtvaardigen het kwade (en daarmee satan) hebben overwonnen.
En de bijbel leert ons dat God niet toornt over rechtvaardigen.
Dit is geen schema (weer zo’n opmerking)
Maar logisch denken.
Opnieuw,
Wie is volgens jou de weerhouder?
In openbaring 12 vers 5 staat:
En zij baarde een mannelijken zoon, die al de heidenen zou hoeden met een ijzeren roede; en haar kind werd weggerukt tot God en Zijn troon.
De meeste leggen dit uit, dat dit Jezus is, maar Jezus werd niet weggerukt.
Hij ging rustig, al zegende naar de hemel.9Afscheid genomen van allen discipelen)
Wat wordt er over de rechtvaardigen gezegd:
En hij zal ze hoeden met een ijzeren staf; zij zullen als pottenbakkersvaten vermorzeld worden; gelijk ook Ik van Mijn Vader ontvangen heb.
Wat zegt Jezus:
Waakt te allen tijde, biddende, dat gij in staat moogt wezen te ontkomen aan alles wat geschieden zal, en gesteld te worden voor het aangezicht van de Zoon de mensen.
Als laatste nog deze tekst (mbt tot de weerhouder)
(Ik vond het gewoon wonderlijk hoe de teksten op de plek vallen.
Deze discussie verplicht mij om te verdiepen in de materie, en het steeds duidelijker wordt het plan van God met de gemeente)
Lucas:
En Hij zeide tot hen: Ik zag den satan, als een bliksem, uit den hemel vallen.
Ziet, Ik geve u de macht, om op slangen en schorpioenen te treden, en over alle kracht des vijands; en geen ding zal u enigszins beschadigen.
Doch verblijdt u daarin niet, dat de geesten u onderworpen zijn; maar verblijdt u veel meer, dat uw namen geschreven zijn in de hemelen.
Satan wijkt van ons zodra we de naam van Jezus aanroepen!
Hoe kan de antichrist (de verpersoonlijking van het kwaad, de goddeloze)zich openbaren, als er een biddende gemeente op aarde is.
Onmogelijk.
Jezus gaf ons De Macht!
Wat zien we dan een geweldige waarheid in de bijbel.
Het KAN niet anders dan dat eerst de weerhouder (gemeente) weg MOET zijn
Nadat Christus recht heeft gedaan op Golgotha, is het recht van de duivel om ons in de hemel aan te klagen hem ontnomen.
Maar omdat werkelijk alles moet wijken voor de opname theorie, heeft de draak volgens jou nog dezelfde rechten, ondanks het verlossingswerk van Christus.
En waarom staat de draak voor vrouw om het kind te verslinden ?
De geboorte van de gemeente was toch een verborgenheid ?
Satan wist van de moederbelofte dat het zaad van de vrouw hem de kop zou vermorzelen. Eeuwenlang heeft hij geprobeert de geboorte van de beloofde Verlosser te verhinderen. Denk aan de kindermoord ten tijde Mozes in Egypte of de kindermoord van Herodes.
Bovendien is dit stuk uit Openb 12 terug op psalm 2.
Dan nogmaals 2Thess 2:1-2
En wij bidden u, broeders, door de toekomst van onzen Heere Jezus Christus, en onze toevergadering tot Hem,
Dat gij niet haastelijk bewogen wordt van verstand, of verschrikt, noch door geest, noch door woord, noch door zendbrief, als van ons geschreven, alsof de dag van Christus aanstaande ware.
Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs
In vers 1 is sprake van de toekomst van onze Heere Jezus Christus (parousia) Dit zelfde woord wordt ook gebruikt in 1Thess 4:15 waar het gaat over de opname.
Hierdoor krijgt woord toevergardering of bijeenbrengen (episunagoogè) een eschatologisch karakter.
De dag van Christus komt NIET EERDER voordat eerst de afval komt en de anti-christ zich geopenbaard heeft.
En zouden wij de komst van de ant-christ weerhouden. Zelfs Paulus moest ervaren dat tijdens zijn zendingreizen satan sterker was dan hij.
Bovendien laat de bijbel zien dat tijdens het bewind van de wetteloze gelovigen en getuigen van Christus zijn die hiervoor gedood zullen worden.
De bijbel laat zien dat God aan de duivel een bepaalde ruimte kan geven.
Het past ook in Gods plan dat duivelse activiteiten worden beteugeld. Een bepaalde engel kan met deze taak belast worden. ( Openb 9:13-15; 20,1-3) Wanneer deze belemmerende engel verdwijnt, zal de wetteloze onthuld worden.
Omdat 2 Thess 2 vaker zinspeelt op Daniëls profetieën, ligt het voor de hand om daarin naar de mogelijke achtergrond van de weerhouder te zoeken. Het volgende komt uit een korte studie die ik hierover las:
Michaël komt ook als Strijder naar voren in het boek Daniël.
Tijdens de regering van Cyrus, de koning van Perzië, het huidige Iran, verscheen een engel aan Daniël om hem de toekomst te openbaren. Hij liet Daniël weten dat hij 21 dagen werd opgehouden vanwege zijn strijd met de prins/vorst/overste van Perzië (Dn. 10:10-13). Hij zei dat hij terug moest om te strijden tegen deze vorst van Perzië en daarna moest hij strijden tegen de vorst van Griekenland…
Dn. 10:13 ”Maar de vorst van het koninkrijk der Perzen stond eenentwintig dagen tegenover mij; doch zie, Michaël, een der voornaamste vorsten, kwam mij te hulp, zodat ik daar, bij de koningen der Perzen, de overhand behield;…
20 Terstond moet ik terugkeren om met de vorst der Perzen te strijden, en zodra ik uitgegaan ben, zie, dan zal de vorst van Griekenland komen;
21 (Nochtans zal ik u mededelen wat geschreven staat in het boek der waarheid.) En niet één staat mij vastberaden tegen hen terzijde, behalve uw vorst Michaël.
Dn. 10:21 toch zal ik u verkondigen wat opgeschreven is in het boek der waarheid — en niemand zal zich nevens mij kloek tegen hen houden dan uw vorst Michaël. (Leidse vert. Kloek tegen hen houden = weerhouden, Engels “Holdeth”, standhouden, weerhouden….)
De engel refereerde niet naar de menselijke heersers van Perzië en Griekenland. Perzië was op dat moment de overheersende wereldmacht – wereldlijke heersers kunnen het niet opnemen tegen engelen. Daar komt bij dat diezelfde engel in Dn. 11:1 het juist had opgenomen voor de meden-perzische koning Darius in het eerste jaar van zijn regering…
Dn. 11:1 ”Ik echter, ik stond in het eerste jaar van Darius de Meder hem tot een helper en toevlucht”.
Deze engel hielp de menselijke herseer van Perzië maar streed tegen de geestelijke heerser van Perzië… De engel weerhield de demonische heerser ervan om het persische koninkrijk teveel te beinvloeden in zijn duistere opdracht. Er staat ook dat hij na het strijden tegen de persische heerser, moest strijden tegen de griekse heerser. Er worden in Daniël opeenvolgende koninkrijken genoemd, na de Persen en de Grieken, de Romeinen en tenslotte de antichrist die voortkomt uit het herstelde romeinse koninkrijk.…
Merk op wat deze engel zegt over Michaël: … uw vorst (prins) Michaël.
Vers 14 ….wat uw volk in het laatst der dagen overkomen zal…
Michaël wordt hier gezien als degene die standhoudt, hij die weerhoudt. Niet alleen tegenover de demonische overheerser van het Persische rijk, maar ook het Griekse, het Romeinse… en… het rijk van de antichrist
Ook de apostel Paulus verwijst ernaar in 2Ts.2. Hij gebruikt allerlei woorden uit het boek Daniël, typisch joodse uitdrukkingen, die bekend waren bij zijn publiek:
- de dag des Heren 2Ts.2:2
- de mens der wetteloosheid zal zich openbaren, de zoon des verderfs (Belial, …) 2Ts.2:3
- kinderen des lichts en kinderen des dags (1Ts.5:5)
- de komende toorn (1Ts.1:10; 5:9)
- aartsengelen en bazuinen (1Ts.4:16, 17a)
- 1Ts.3:3,4 “dat niemand zou wankelen onder deze verdrukkingen. Gij weet immers zelf, dat wij daartoe bestemd zijn”.
- de wetteloze, die zich in de tempel gods zet, de gruwel der verwoesting 1Ts.2:4…
Omdat ze bekend waren met deze uit Daniël afkomstige schriftgedeelten kon Paulus in 2Ts.2:6 en 7 schrijven…
”Gij weet thans wat hem weerhoudt” – wat de antichrist weerhoud…(vers 6), hij die weerhoudt (vers 7).
Paulus legt een duidelijk verband met Daniël en ze wisten ervan. Ze konden dus ook weten wie die weerhouder is, het is Michaël en wat de antichrist weerhoudt, het zijn de hemelse legerscharen…
Degene die weerhoudt is niet een wereldlijke overheid, zoals sommigen beweren, ook niet de apostel Paulus of de verkondiging van het evangelie en zelfs niet de heilige Geest of de Gemeente die daar verwijderd worden… maar Michaël de weerhouder uit Daniël 10:21.
De engel vervolgt zijn gesprek met Daniël in hoofdstuk 11 en geeft daarbij veel detailinformatie over de wereldrijken die elkaar zullen opvolgen tot het laatste rijk van de antichrist. Hij eindigt daarmee door opnieuw Michaël in verband te brengen met de tijd van verdrukking..
Daniël 12:1 Leidse vert.: ”Te dien tijde zal Michaël, de grote vorst, die uw volksgenoten beschermt, optreden (terugtreden), en zal een tijd van benauwdheid aanbreken, zoals er nooit geweest is sedert een volk bestaan heeft tot dien tijd toe; maar te dien tijde zal uw volk ontkomen, namelijk zovelen in het boek staan opgeschreven”.
Er is veel te doen geweest over het woordje optreden. Uiteindelijk heeft Colin R. Nicholl de doorslag gegeven in zijn boek From Hope to Despair, waarin hij aantoont dat terugtreden, of stoppen met optreden, een betere vertaling is. Het verschil zit hem in de woorden in de grondtekst die daaraan ten grondslag liggen
Het gaat om één streepje verschil. Nicholl verdedigt in zes pagina’s het gebruik van het eerste woord wat dus eerder terugtreden betekent dan optreden. Hij krijgt daarbij bijval uit de joodse wetenschappelijke wereld.1)
Michaël de weerhouder doet een stapje terug, hij die weerhoudt wordt verwijderd, zodat de laatste vorst van de wereldrijken (na Perzië, Griekenland, Rome), eindelijk in volle grimmigheid kan losbarsten… totdat Jezus komt met zijn engelenschare en hem machteloos maakt door zijn komst (Parousia…).
2Ts2:3 ”Laat niemand u misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderfs,
4 de tegenstander, die zich verheft tegen al wat God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet, om aan zich te laten zien, dat hij een god is.
5 Herinnert gij u niet, dat ik, toen ik nog bij u was, u dit meermalen gezegd heb?
6 En gij weet thans wel, wat hem weerhoudt, totdat hij zich openbaart op zijn tijd.
7 Want het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking; wacht slechts totdat hij, die op het ogenblik nog weerhoudt, verwijderd is.
8 Dan zal de wetteloze zich openbaren; hem zal de Here Jezus doden door de adem zijns monds en machteloos maken door zijn verschijning, als Hij komt”
Bovendien laat de bijbel zien dat tijdens het bewind van de wetteloze, gelovigen en getuigen van Christus zijn die hiervoor gedood zullen worden.
Wat ik bedoel te zeggen is dit;
In Openb 12:17 staat het volgende’
En de draak vergrimde op de vrouw, en ging heen om krijg te voeren tegen de overigen van haar zaad, die de geboden Gods bewaren, en de getuigenis van Jezus Christus hebben.
Als de gemeente en daarmee het getuigenis van Christus van de aarde is verdwenen, tegen wie zal de toorn van de duivel en de anti-christ zich dan richten ?
@Cor
Jeetje, wat een verhaal, en wat ver gezocht.
)
(En wat gaat lekker he!… knippen en plakken
Helaas gaat het verhaal met Michael niet op, omdat Daniel zelf zegt:
In die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst, die de kinderen van je volk terzijde staat. Het zal een tijd van verdrukking zijn, zoals er niet geweest is sinds er volken bestaan. In die tijd zal je volk worden gered: allen die in het boek zijn opgetekend.
Michael wordt niet weggenomen, maar zal zelfs opstaan!
Tijdens deze verdrukking kom Michael.
Nadat Christus recht heeft gedaan op Golgotha, is het recht van de duivel om ons in de hemel aan te klagen hem ontnomen.
nee hoor, dat staat nergens in de bijbel.
Sterker nog dit staat in de bijbel:
“Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak (een advocaat) bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige; en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld” (1 Johannes 2:1,2)
Ik zou je even aanraden openbaring 12 te lezen.
Tevens ga je voorbij aan de macht die het Lichaam van Christus heeft.
nogmaals Lucas:
Doch verblijdt u daarin niet, dat de geesten u onderworpen zijn; maar verblijdt u veel meer, dat uw namen geschreven zijn in de hemelen.
Begrijp je wel wat deze teksten betekenen?
Satan is een overwonnen vijand, die geen macht heeft over de rechtvaardigen.
Als Paulus dus zegt dat men wel degelijk kan weten WIE de weerhouder is, doelt hij op het christelijk leven.
De weerhouder in ons leven is ons geloof in Jezus, waardoor we verzekerd zijn door de Heilige Geest, en onderdeel zijn geworden van het Lichaam van Christus.
Het is de Macht die komt met het aannemen van Christus, dat satan weerhoud ons te overwinnen.
Het is een biddende gemeente die weerhoud dat deze wereld overspoeld wordt door goddeloosheid.
We zien dit nu al gebeuren, dat de wereld om ons heen veranderd.
Is het niet opmerkelijk dat dit gebeurt TIJDENS het verschijnsel dat kerken en gemeentes krimpen??
Wij (De gemeente) zijn een veel grotere obstakel voor het kwade dan een engel.
Wij hoeven niet meer te strijden, maar we ZIJN overwinnaars!
Wij mogen (en kunnen) ELKE macht van satan, elke demonische kracht neerslaan, doordat we staan in Gods Woord, en vervuld zijn door de Heilige Geest.
Nee, beste Cor lijkt mij vrij duidelijk dat de weerhouder de gemeente (Lichaam van Christus) is.
Als de gemeente en daarmee het getuigenis van Christus van de aarde is verdwenen, tegen wie zal de toorn van de duivel en de anti-christ zich dan richten
Volgens mij hebben we dat uitvoering behandeld, een gaat het om de grote schare uit de verdrukking.
Ik persoonlijk denk dat de opname van de gemeente ,de kerk tot ontwaken dwingt.
De kerk slaapt, en in deze slapende kerk is de gemeente van Christus.
Zodra de kerk merkt dat het woord van God Waarheid is, zullen ze zich (opnieuw) weer richten tot de getuigenis van Jezus.
Deze laatste kerk (laatste brief aan de gemeente in openbaring) zal dan ook beproeft worden door vuur.
Het zal merken dat de gemeente niet langer op aarde is, en dat ze vervolgd worden door de draak.
Maar dit blijft een beetje giswerk.
Dat in tegenstelling tot de weerhouder.
Er is maar 1 groep, 1 instantie,1 gemeente die op deze aarde de macht over satan is gegeven.
En Hij (Jezus) heeft ons (de christenen) verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde.
Om hun ogen te openen ter bekering uit de duisternis tot het licht en van de macht van de satan tot God, opdat zij vergeving van zonden en een erfdeel onder de geheiligden zouden ontvangen door het geloof in Mij (door het geloof in Jezus)” (Hand. 2618)
Nogmaals
Deze verdrukking is uniek, omdat de macht gegeven wordt aan het kwaad.
Het is geen verdrukking zoals wij christen nu te verduren hebben.
Het kwaad zal in deze verdrukking overwinnen (totdat Jezus terugkomt)
Dit is nog nooit gebeurt, en zal ook nooit meer nadien gebeuren.
Nogmaals de weerhouder is diegene waarover de satan geen macht meer heeft.
Diegene die satan heeft overwonnen.
Maar omdat werkelijk alles moet wijken voor de opname theorie, heeft de draak volgens jou nog dezelfde rechten, ondanks het verlossingswerk van Christus.
Alles moet niet wijken.
Satan kan klagen, maar wij hebben een super advocaat.
Dat is allen wat ik wilde zeggen.
Jij bent behoorlijk extreem met je uitspraken, en denk dat het goed is dat dit een discussie is over de (eventuele) uitkomst van de toekomst.
Niet het onderuit halen van het ware evangelie.
Ik weet welk rechten satan heeft, dat probeer ik je telkens uit te leggen.
Namelijk:
Zo onderwerpt u dan Gode; wederstaat den duivel, en hij zal van u vlieden.
Het is juist door deze wetenschap waardoor ik geloof dat de gemeente opgenomen wordt.
Een overwonnen vijand.
De overwinnaars zullen weggehaald moeten worden…. de weerhouder.
Cor,
QUOTE “Zelfs Paulus moest ervaren dat tijdens zijn zendingreizen satan sterker was dan hij.” UNQOTE
??? Hoe kom je hier nu bij???
En wat probeer je ons nu eigenlijk in wezen te vertellen? Kom eens tot het punt waarvan je denkt dat iemand er iets aan heeft. Tot nu toe is dat mij in ieder geval geheel onduidelijk. Je komt op mij over als een verwarde geest zonder boodschap. Ik hoop oprecht dat ik het verkeerd heb.
1 Thess 2:18
Daarom hebben wij tot u willen komen (immers ik Paulus) eenmaal en andermaal, maar de satanas heeft ons belet
Maar als je het allemaal niet meer kan volgen Wim, ligt dat dan persé aan mij ?
Rom 8:33
Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt
Wij werden aangeklaagd door de wet van God. Satan wees God hierop bij oa Job en Jozua.
Door het verlossingswerk van Christus zijn we echter vrijgesproken van de aanklacht van de wet. Hierdoor heeft de aanklager (satan) geen recht van spreken meer en hebben wij nu een middelaar die ons vrijspreekt. Hij heeft de prijs betaald.
Het punt wat ik hier wil maken is doordat het pre-trib systeem de hemelvaart van Christus verwisseld voor de opname in Openb 12 hierbij ook een deel van het verlossingswerk van Christus eigenlijk ontkent.
Maar dit is niet het enige. Openbaring 12 is een heenwijzing van psalm 2. De gezalfde Koning die zit op de troon van David aan de rechterhand Gods.
De pre-trib doctrine zal ook dit moeten ontkennen als zijnde gerealiseerd bij de hemelvaart van Christus. En dat zal Jan ook zeker doen.
Dus een ontkenning van het feit dat de aanklager geen recht meer van beschuldigen en aanklagen bij God heeft.
En een ontkenning van de realiteit van het Koningschap van Christus NU.
Dan de weerhouder. Er is volgens mij zeker een verband tussen de binding van satan en de weerhouding van de anti-christ.
Dit beest komt uit de afgrond (Openb 17:8)
Deze put van de afgrond is woonplaats van demonische krachten en is symbolisch gezien afgesloten met een sleutel.
In Openb 9 zien we een ster die uit de hemel op de aarde gevallen was (satan) en die de sleutel krijgt om de put van de afgrond te openen.
De wetteloze zal dus uit de afgrond verschijnen wanneer de put van de afgrond open zal gaan. In Openb 20:1 kunnen we zien dat een engel de sleutel heeft om de satan te binden.
Aangezien satan een geestelijk wezen is, zijn de sleutel en de put symbolisch bedoeld om te laten zien dat hij nog weerhouden wordt om alle demonische krachten te verzamelen om alle volken te verleiden ( Openb13:7 16:14 20:8 )
Wat hem weerhoudt is zijn binding (put van de afgrond)
Wanneer dit is gebeurt ?
Jezus zegt hier het volgende over in het evangelie:
Joh 12:31-33
Nu is het oordeel dezer wereld; nu zal de overste dezer wereld buiten geworpen worden.
En Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot Mij trekken.
Bij de hemelvaart (verhoging) van Christus zal satan buiten geworpen worden ( Openb 12:9 )
Matth 12:26-29
En indien de satan den satan uitwerpt, zo is hij tegen zichzelf verdeeld; hoe zal dan zijn rijk bestaan?
En indien Ik door Beelzebul de duivelen uitwerp, door wien werpen ze dan uw zonen uit? Daarom zullen die uw rechters zijn.
Maar indien Ik door den Geest Gods de duivelen uitwerp, zo is dan het Koninkrijk Gods tot u gekomen.
Of hoe kan iemand in het huis eens sterken inkomen, en zijn vaten ontroven, tenzij dat hij eerst den sterke GEBONDEN hebbe? en alsdan zal hij zijn huis beroven.
Het Koninkrijk Gods is tot ons gekomen en satan is al gebonden bij de eerste komst van Christus
Waaruit bestaat de verdrukking van de anti-christ ?
Verleiding d.m.v. grote wondertekenen en valse profeten, economische boycot, verdrukking en vervolging tot de dood.
Waarom grote verdrukking ? Omdat dit over de gehele wereld zal plaatsvinden en de intensie zal toenemen.
Overal in de bijbel worden de volgelingen van Christus hiervoor gewaarschuwt met de oproep om te volharden tot het einde.
Maar volgens de pre-trib leer is dit alleen bedoeld voor een bepaalde groep gelovigen.
Blijkbaar is het getuigenis van Christus van die ontelbare menigte die door de grote verdrukking moet gaan, niet sterk genoeg om satan te weerhouden van zijn demonische werk.
Maar wat wil je ook, na de opname gelden volgens deze leer plotseling weer andere regels. Er komen ontelbare mensen tot geloof zonder Heilige Geest, zonder het getuigenis van de gemeente en zijn we weer terug bij de schaduwen van de OT bedeling.
En dat binnen 7 jaar. Je zou bijna beginnen te twijfelen over 2000 jaar getuigenis met Heilige Geest.
Groeten van een verwarde geest.
@ Cor,
“Daarom hebben wij tot u willen komen (immers ik Paulus) eenmaal en andermaal, maar de satanas heeft ons belet”
OK. Dank je. De rest zal ik eens rustig bestuderen en op me in laten werken. Een fijne en gezegende dag vandaag.
@Cor
Niemand zegt dat satan geen macht heeft, integendeel.
In handelingen 17 staat wat deze macht van satan eigenlijk was.
Het was afgunst van de Joden, waarom Paulus in gebreken bleef.
Als we dit gaan doortrekken, kunnen we zelfs stellen dat satan een klein beetje macht over Jezus had, toen Hij aan het kruis stierf (Mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten)
Maar Jezus had al eens gezegd dat satan alleen macht had welke hem van Boven was gegeven.
macht, tot een bepaald punt.
Als we dan terug gaan naar Paulus… heeft Paulus gefaald?
Heeft de tegenwerking van satan iets uitgehaald?
Nee, want hij is een overwonnen vijand, die misschien wel speldenprikjes kan uitdelen, maar de oorlog heeft verloren.
Mag satan nog klagen?
Ja hij mag klagen, en mag ons tegenwerken.
Het is al de dood… die is ook overwonnen, maar toch sterven we allemaal nog.
Daarnaast mogen we weten dat God in ons woont door Zijn Geest.
Ook satan is vaak in ons aanwezig, klaagt ons aan, het is dan de Geest (God Zelf) die ons overtuigd van rechtvaardiging.
Dus deze Jan, ontkent niets.
Ik denk dat we elkaar alleen niet goed begrijpen.
Dat je dit wilt koppelen aan “pre-trib” is mij dan ook niet helemaal duidelijk.
Ik weet dat Christis de Koning is, en op de troon zit.
Opnieuw ga je voorbij aan de teksten die ik aanhaalde uit Petrus.
Dat had voor je toch een hint moeten zijn.
Terug naar de wwerhouder:
Wat hem weerhoudt is zijn binding (put van de afgrond)
Het Koninkrijk Gods is tot ons gekomen en satan is al gebonden bij de eerste komst van Christus
Lucas:
Gaat henen; ziet, Ik zend u als lammeren in het midden der wolven.
Draagt geen buidel, noch male, noch schoenen; en groet niemand op den weg.
En in wat huis gij zult ingaan, zegt eerst: Vrede zij dezen huize!
En indien aldaar een zoon des vredes is, zo zal uw vrede op hem rusten; maar indien niet, zo zal uw vrede tot u wederkeren.
En blijft in datzelve huis, etende en drinkende, hetgeen van hen voorgezet wordt; want de arbeider is zijn loon waardig; gaat niet over van het ene huis in het andere huis.
En in wat stad gij zult ingaan, en zij u ontvangen, eet hetgeen ulieden voorgezet wordt.
En geneest de kranken, die daarin zijn, en zegt tot hen: Het Koninkrijk Gods is nabij u gekomen.
Maar in wat stad gij zult ingaan, en zij u niet ontvangen, uitgaande op haar straten, zo zegt:
Ook het stof, dat uit uw stad aan ons kleeft, schudden wij af op ulieden; nochtans zo weet dit, dat het Koninkrijk Gods nabij u gekomen is.
En Ik zeg u, dat het dien van Sodom verdragelijker wezen zal in dien dag, dan dezelve stad.
Wee u, Chorazin, wee u, Bethsaida, want zo in Tyrus en Sidon de krachten geschied waren, die in u geschied zijn, zij zouden eertijds, in zak en as zittende, zich bekeerd hebben.
Doch het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in het oordeel, dan ulieden.
En gij, Kapernaum, die tot den hemel toe verhoogd zijt, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden.
Wie u hoort, die hoort Mij; en wie u verwerpt, die verwerpt Mij; en wie Mij verwerpt, die verwerpt Dengene, Die Mij gezonden heeft.
En de zeventigen zijn wedergekeerd met blijdschap, zeggende: Heere, ook de duivelen zijn ons onderworpen, in Uw Naam.
En Hij zeide tot hen: Ik zag den satan, als een bliksem, uit den hemel vallen.
Ziet, Ik geve u de macht, om op slangen en schorpioenen te treden, en over alle kracht des vijands; en geen ding zal u enigszins beschadigen.
Doch verblijdt u daarin niet, dat de geesten u onderworpen zijn; maar verblijdt u veel meer, dat uw namen geschreven zijn in de hemelen.
Ook al zou satan de sleutels tot de afgrond krijgen, NOG heeft hij een geduchte tegenstander op deze aarde, zo groot dat duvelen zijn onderworpen aan deze Gemeente
waar je toch blijft aan voorbij gaan is het feit dat de gemeente het Lichaam van Christus is.
Wij ( de gemeente) delen in de verzoeking die Christus had, maar ook Zijn verheerlijking.
Niet de verhoging van Christus als zijnde hemelvaart was de reden dat satan werd overwonnen, maar zijn verhoging aan het kruis.
Zijn verheerlijking zal satan uit de hemel stoten.
Jezus sprak hier een profetie.
Hierom bedrijft vreugde, gij hemelen, en gij, die daarin woont! Wee dengenen, die de aarde en de zee bewonen, want de duivel is tot u afgekomen, en heeft groten toorn, wetende, dat hij een kleinen tijd heeft.
Als dit gebeurt zou zijn op moment van de hemelvaart, is het zeer opmerkelijk dat er een gemeente is ontstaan.
Het is pas na de hemelvaart dat de gemeente tot bloei is gekomen, en we nu pas een afbraak van die gemeente zien.
Satan is dan ook nog niet neergeworpen, en de goddeloze nog niet geopenbaard.
Om de simpele reden dat dit niet kan, vanwege het Lichaam van Christus dat op deze aarde is.
“Ziet ik geve u de macht…. en over alle kracht des vijands”
Of onze zendingsopdracht:
” En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken.
Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.”
het kind in openbaring is de gemeente, het beeld van Christus op aarde.
Die de macht (gekregen) heeft over satan.
Jezus werd niet weggerukt, maar ging al zegende ter hemel, heeft zelfs rustig afscheid genomen van iedereen.
Overal in de bijbel worden de volgelingen van Christus hiervoor gewaarschuwt met de oproep om te volharden tot het einde.
Maar volgens de pre-trib leer is dit alleen bedoeld voor een bepaalde groep gelovigen.
wat een onzin.
De bijbel waarschuwt de gelovigen uit allen tijden.
Denk je dat deze waarschuwing alleen geldt voor de christenen in de eindtijd??
Haal effe je kop uit het zand en kijk eens verder dan dit veilige Nederland.
Jij bent nu degene, die deze waarschuwing, maar voor een bepaalde groep christenen wilt laten gelden.
Blijkbaar is het getuigenis van Christus van die ontelbare menigte die door de grote verdrukking moet gaan, niet sterk genoeg om satan te weerhouden van zijn demonische werk.
Blijkbaar ontgaat het je dat degene die achterblijven NIET het getuigenis van Christus hebben.
De tijd van de wet is voorbij.
De tijd van genade is dan voorbij.
Maar in Gods Grootheid heeft God toch nog een uitweg voor degene die zich bekeren in die donkere tijd.
(Let wel deze tijd is bedoeld om Israël tot bekering te dwingen, de tijd van de heidenen is vol)
Maar NOG zal het mogelijk zijn als heiden je te bekeren en rechtvaardig te worden., maar je zult het met de dood moeten bekopen.
En dat binnen 7 jaar. Je zou bijna beginnen te twijfelen over 2000 jaar getuigenis met Heilige Geest.
Twijfel niet, al die generaties,waarin mensen zich tot christendom bekeerden.
Zou al die mensen (die zich in die 2000 jaar bekeerden) nog leven, zou dat een zeer grote schare zijn.
Veel mensen hangen een religie aan, er zijn er nog maar weinig dat een persoonlijk geloof hebben.
Die mensen die een religie aanhangen zullen straks de bijbel LETTERLIJK zien uitkomen.
Ik kan heel goed begrijpen dat de hemelvaart van de gemeente, de openbaring van de antichrist, heel, echt heel veel mensen tot nadenken dwingt.
En dan moeten beseffen dat die oude bijbel gelijk heeft.
Jezus gaf aan de gemeente de macht.
Satan heeft alleen de macht die hem van boven is gegeven.
(Zelfs bij het openen van de afrond door “satan” mag hij alleen degene pijnigen die geen zegel van God op hun voorhoofd hebben (Dus niet de 144.000) )
Dus God gaf de Gemeente macht over satan (Als zijnde Lichaam van Christus)
Deze macht heeft niet de groep gelovigen in de grote verdrukking.
Betekend dat dat God in de eindtijd, Zijn Zoon (het Lichaam van Christus) in de steek laat?
Zijn ineens de beloften (dat we overwinnaars zijn) niet meer geldig in de verdrukking?
Er staat namelijk dat in de verdrukking satan de heiligen zal overwinnen.
Zijn de woorden van God geen Ja en Amen??
Als God nu tegen mij zegt dat satan van mij vlied als ik de naam van Christus aanriep, waarom zou ik die kracht verliezen?
Nee, het is juist deze belofte dat wij de weerhouder zijn.
Doordat God ons de macht HEEFT gegeven, weerhouden wij de goddeloze.
Een logisch is dan ook dat wij van deze aardbodem moeten verdwijnen.
Jan ,even het volgende.
Satan klaagt ons aan in ons geweten, hij werkt ons tegen. Maar dat is nog wat anders dan een aanklacht indienen voor de troon van God.
Je zegt het volgende over Openbaring 12;
“”Hierom bedrijft vreugde, gij hemelen, en gij, die daarin woont! Wee dengenen, die de aarde en de zee bewonen, want de duivel is tot u afgekomen, en heeft groten toorn, wetende, dat hij een kleinen tijd heeft.
Als dit gebeurt zou zijn op moment van de hemelvaart, is het zeer opmerkelijk dat er een gemeente is ontstaan”"
Er is volgens mij een groot verband met de volgende tekst, waarin Petrus de gemeente waarschuwt.
1 Petrus 5:8-9
Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden;
Denwelken wederstaat, vast zijnde in het geloof, wetende, dat hetzelfde lijden aan uw broederschap, die in de wereld is, volbracht wordt
Natuurlijk kunnen we satan weerstaan in het geloof. Maar dit is een geestelijke strijd. Hij zal ons niet kunnen scheiden van de liefde van Christus.
De eerste gemeenten in het Romeinse Rijk hebben volhard in hun geloof. Maar ze zijn wel voor de leeuwen geworpen en op een vreselijke manier afgeslacht door de invloed van satanische machten. Of was dit soms geen grote verdrukking onder invloed van het kwaad en was hun getuigenis niet krachtig genoeg om dit te voorkomen ?
Het lijden van de gemeente onder de invloed van satan moet volbracht worden zegt Petrus in bovenstaande tekst. Daar hoort ook de verdrukking door de anti-christ bij. De naam zegt het eigenlijk al.
We moeten hem weerstaan door te volharden in het geloof. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij de gemeente niet kan vervolgen en verdrukken.
De volgende uitspraak vond ik wel heel vreemd, je zegt namelijk:
“”Blijkbaar ontgaat het je dat degene die achterblijven NIET het getuigenis van Christus hebben”"
Maar wat doet satan volgens Openb 12:17 als hij uit de hemel op de aarde geworpen is ?
En de draak vergrimde op de vrouw, en ging heen om krijg te voeren tegen de overigen van haar zaad, die de geboden Gods bewaren, en de getuigenis van Jezus Christus hebben.
Veel van je betoog staat ook weer vol met speculaties en aannames die niet bijbels onderbouwt zijn, zoals:
“”Dus God gaf de Gemeente macht over satan (Als zijnde Lichaam van Christus)
Deze macht heeft niet de groep gelovigen in de grote verdrukking”"
De bijbel laat zien dat de gelovigen het beest overwonnen hebben in de strijd hier op aarde. Door alle eeuwen heeft heeft satan geprobeerd hen uit te roeien. Hier op aarde leken ze verliezers, maar Johannes mag in de hemel zien. En dan blijkt dat al deze mensen in Christus meer dan overwinnaars blijken te zijn. Daarom wordt het boek Openbaring ook een troostboek voor de gemeente genoemd. Geen spoorwegboekje voor in de verre toekomst.
Deze ontelbare menigte is bekleed met witte klederen, omdat hun klederen om hun getuigenis van Christus wit zijn gemaakt door Zijn bloed. Uit genade, omdat ze door hun geloof en getuigenis gerechtvaardigd zijn in Hem.
Een ander evangelie is er niet, ook niet in de grote verdrukking.
En al zou een engel uit de hemel een ander evangelie brengen, die zij vervloekt, zegt Paulus in Galaten 1:8
@cor
kom er vanavond nog even op terug, maar vind het grappig hoe jij nu zelf openbaring leest alsof alles in vaste volgorde staat.
Als het kind is opgenomen, zal er volgens openbaring een grote schare tot bekering komen, dat is de groep die satan achter volgt.
openbaring zegt ook dat de draak de heiligen zal overwinnen.
het is dus geen speculatie en of aanname dat ik zeg:
“”Dus God gaf de Gemeente macht over satan (Als zijnde Lichaam van Christus)
Deze macht heeft niet de groep gelovigen in de grote verdrukking””
De gemeente is (tot nu toe) vervolgd, vernederd, en verzocht
Maar de gemeente is nog steeds aanwezig, en onoverwinnelijk.
We zien deze situatie veranderen in de verdrukking.
We zien duidelijk een machtsverschuiving.
Dit valt ook helemaal op zijn plek met de brieven die geschreven zijn aan de gemeentes.
tevens ga je nu ook helemaal voorbij aan de weerhouder, die niet lijkt te passen in jouw visie van de opname.
Of laat ik het anders zeggen:
“Je springt van de hak op de tak”
Waardoor deze discussie een beetje uit verband wordt getrokken.
De volgende uitspraak vond ik wel heel vreemd, je zegt namelijk:
“”Blijkbaar ontgaat het je dat degene die achterblijven NIET het getuigenis van Christus hebben””
Duidelijker gezegd:
op moment van de opname van de gemeente, worden diegene opgenomen die de Getuigenis hebben.
DAARNA zullen er verschillende zich bekeren, en dat getuigenis aanvaarden.
Alleen is de genadetijd voorbij
Volgorde:
1 weerhouder wordt weggehaald
2 goddeloze openbaart zich
3 Dag Des Heren
Maar daarover vanavond meer.
Wat een discussies allemaal. Volgens mij is het zo klaar als een klontje. Er zijn inmiddels al voldoende boeken over geschreven en ik voel daarom ook geen behoefte om over de Opneming van de gelovigen een duit in het zakje te doen. Jezus sprak natuurlijk wel over de opname net als Paulus. Achter de juiste opeenvolging komt men pas door tekst met tekst te vergelijken. De leer van de opéénvolging van de vier rijken uit Daniël en de 70 jaarweken ligt daaraan ten grondslag. Als je niet met van alles rekening houdt uit het Woord van God en de zaken niet goed vergelijkt, dan lijkt het of zowel de Here Jezus, De apostel Paulus en de apostel Johannes niet over de opname, maar als je daar oprecht een studie van maakt, dan zul je ontdekken dat het heerlijke vooruitzicht van de opname wel degelijk de belofte is die de Heer ons geeft. Wim Jongeman beweert trouwens niet dat Jezus de opname niet zou leren alleen dat we de betreffende teksten niet als opname zouden herken zonder de brieven van Paulus. Het heeft gewoon te maken met een juiste hermeneutiek.
http://www.youtube.com/watch?v=8i0iG2MtLrw
Bemoedig elkaar met deze woorden.(1Thess 4:18)
Satan klaagt ons aan in ons geweten, hij werkt ons tegen. Maar dat is nog wat anders dan een aanklacht indienen voor de troon van God.
Als satan ons niet langer meer kan aanklagen, waarom hebben we dan een voorspraak bij de Vader?
Waarom zegt de bijbel dat Jezus als een “soort van” advocaat tussen ons en God instaat?
Als satan geen recht meer heeft om te klagen, dan zou dat betekenen dat wij zonder zonde zijn.
Tegendeel is waar, dat wij nog steeds zondig zijn.
Onze zonde is bedekt door het bloed,en alleen als we gebruik maken van onze “Advocaat” moet satan zijn mond houden, maar hij heeft gelijk als hij stelt dat we zondig zijn.
Satan kan pas stoppen met aanklagen als de gemeente in de hemel is, en zonder zonde is.
(Zeer opmerkelijk is dat jij de val van satan bij de opname van Jezus plaatste, en ik bij het Lichaam van Jezus, als de volheid van Christus in de hemel is, wordt satan eruit getrapt)
Sommige van zijn aanklachten zullen zelfs gegrond worden verklaard.
“hebben wij niet in Uw naam….. ga weg van Mij gij werkers…….”
Onze eigen zonde klaagt ons aan, en zonde komt van het kwaad.
Zonder satan geen zonde.
Jezus heeft zonde en dood overwonnen…..
Betekend het dat ,dat we niet meer zondigen, of zullen sterven?
Dus zolang wij zondigen, mag satan klagen, en mogen wij geloven dat wij een voorspraak hebben bij de Vader.
Je zegt het volgende over Openbaring 12;
“”Hierom bedrijft vreugde, gij hemelen, en gij, die daarin woont! Wee dengenen, die de aarde en de zee bewonen, …………………………………………..
Er is volgens mij een groot verband met de volgende tekst, waarin Petrus de gemeente waarschuwt.
1 Petrus 5:8-9
Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden;
Denwelken wederstaat, vast zijnde in het geloof, wetende, dat hetzelfde lijden aan uw broederschap, die in de wereld is, volbracht wordt
Satan is vanaf het beginne op aarde (zie de zondeval) hij is een leugenaar, bedrieger vanaf het beginne.
Petrus beschrijft de eigenschap van satan, de uitspraak in openbaring (wee dengenen= iedereen op aarde en in de zee) is tot nu toe niet van toepassing.
Ook omdat de tekst uit openbaring over de totale bevolking van de aarde (en de zee)gaat,
en spreekt van een korte periode.
Ook hieruit kunnen we concluderen dat het gaat om een periode in de toekomst.
We lezen dan ook wat er gebeurt als die afgrond wordt geopend, en we kunnen met zekerheid zeggen dat dat vandaag de dag nog niet het geval is.
Er is namelijk na de hemelvaart van Jezus niets veranderd voor de wereld.
(ik bedoel qua zonde/kwaad/rampen)
De wereld was net zo slecht/goed voor de hemelvaart, en/of na de hemelvaart.
Daar komt bij dat de periode na de hemelvaart was/is een hoopvolle periode, de genadetijd is aangebroken, eigenlijk het tegenovergestelde wat er gebeurt als satan wordt neergeworpen.
Het is na de hemelvaart dat de Heilige Geest werd uitgestort, en dus geen openen van een afgrond vol demonen.
Hierdoor kan je ook Michael plaatsten (waar jij nu een beetje met in je maag zit)
En er kwam oorlog in de hemel: Michaël en zijn engelen streden tegen de draak,
Michael overwint.
En wat lazen we ook al weer in Daniel?
In die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst, die de kinderen van je volk terzijde staat.
We moeten hem weerstaan door te volharden in het geloof. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij de gemeente niet kan vervolgen en verdrukken.
Je geeft zelf al beetje het antwoord.
Christenen worden vervolgd, en vermoord.
De grote verdrukking maakt eigenlijk geen verschil voor de christen.
Nogmaals, in Nederland leven we betrekkelijk rustig, maar in andere landen is de verdrukking al in volle gang.
De bijbel zegt dan ook dat de GROTE verdrukking een verdrukking zal zijn zoals de WERELD die nog nooit heeft gekend.
Als we het christendom door de eeuwen zien (maar ook nu) worden we al tot de dood toe vervolgt.
Maar Petrus geeft ook de uitkomst:
“Wederstaat”
Het is dus mogelijk het kwaad te weerstaan
Het gaat dan ook om de totaliteit van christendom, zijnde het Lichaam van Christus.
Deze instantie heeft een macht over satan.
Deze instantie heeft de macht gekregen die Jezus had/heeft.
Hoewel een lid van dat Lichaam aangevallen kan worden door het kwade, het Lichaam (in totaliteit) heeft macht over satan.
En niet alleen dat we behouden zijn, maar de duivelen zullen LETTERLIJK voor ons vlieden
Omdat dat Lichaam dezelfde Eigenschap heeft als het Hoofd… namelijk Jezus.
Jezus heeft ons Dezelfde autoriteit gegeven.
Veel van je betoog staat ook weer vol met speculaties en aannames die niet bijbels onderbouwt zijn, zoals:
Geef even aan wat je precies bedoeld.
Ik denk dat ik het juist wel bijbel onderbouw.
De gemeente HEEFT macht over satan.
De heiligen worden overwonnen.
Dat we het niet eens zijn kan ik niet helpen, maar ik betwist dat ik zaken niet bijbels onderbouw.
Buiten deze hele discussie van het vallen van satan om is het noodzakelijk te kijken wat de verdrukking inhoud, en voor wie die is bedoeld.
Jezus zei
Dat alsdan, die in Judéa zijn, vluchten op de bergen
En Jeremia noemt het de tijd van Jakobs benauwdheid.
Het gaat dus om Israël.
Tevens leert de bijbel ons dat 144.000 Joodse evangelisten zullen opstaan
Antichrist zal zich richten op Israël, en zal in Israël vernietigd worden.
Johannes hoort een bazuin, en wordt opgenomen in de hemel.
En de Stem zegt
Kom hier op, en Ik zal u tonen, hetgeen na dezen geschieden moet.
De gemeente komt dan (tot hoofdstuk 19)niet meer ter sprake
“Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods neerdalen van de hemel
Maar nu val ik in herhaling.
Wim
maar als je daar oprecht een studie van maakt, dan zul je ontdekken dat het heerlijke vooruitzicht van de opname wel degelijk de belofte is die de Heer ons geeft.
Helemaal mee eens.
Maar ik denk dat het begint door te ontdekken wat het betekend bij het Lichaam van Christus te horen.
Welke beloften daar mee gemoeid zijn.
Af en toe denk ik wel eens dat we niet genoeg beseffen welke positie we eigenlijk hebben.
Wat ons doel is in deze wereld.
mooi filmpje/lied trouwens.
als we in deze tijd het getuigenis van De Gezalfde hebben
+ de wet ( incl het 4e gebod), zijn we dan al niet ingelijfd, en als we verwaardigd zijn, behorend tot de 144000?? Dan zal de opname een transformatie zijn naar een andere taak. Wanneer dat dan ook zal zijn…Het gaat erom,dat we er klaar voor zijn toch.
Oefenen met onze Macht is prima, maar de grootste kracht blijft de liefde en de blijdschap en vrede die het verstand teboven gaat.
Vol verwachting blijf ik uitzien.
tot die dag eens dagen zal,
dat de Heiland op de wolken
Weerkomt met bazuingeschal.
Welk een vreugde zal dat wezen
Als mijn oog Hem schouwen mag.
en mijn oor zijn stem zal horen Op die grote blijde dag.
Welk een uitzicht Bruidsgemeente!
Eeuwig Hem ten eigendom
Maranatha”" blijft ons wachtwoord,
Amen, ja Heer Jezus kom!!
Al die tekenen onzer dagen
Zeggen mij, de komst genaakt
van de Bruidegom, die Zijn liefste
Tot zich roept in haar volmaakt.
O, hoe blijde zal het wezen,
Op te trekken met die stoet,
juichend met ontelbare zaligen,
Onze Bruidegom tegemoet!
O, soms voel ,k een sterk verlangen,
Heimwee in mijn hart ontstaan,
k,vraag mij af dan, dierbare Heiland,
Zijt Gij reeds op weg gegaan?
Neen het zal niet lang meer duren:
Hij verlangt nog meer dan wij.
Maranatha! blijft het wachtwoord
Voor een elk, maar ook voor mij.
Joh. De Heer
Summer,
Het gebed van mijn hart. Dank je. Maar zelfs als ik achter zou blijven, hetgeen ik niet denk, zou ik niet wanhopen, maar gewoon mijn Meester blijven dienen. Hij is het meer dan waard.
Willem….jij blijft niet achter hoor!!!!! rare!:-)
Summer,
Ik weet het hoor, lieverd. Ik probeerde alleeen maar aan te geven dat ik nergens bang voor ben en dat angst ook totaal onnodig is als we Hem kennen.
Willem…see you in heaven!
ANY DAY NOW!!
ik heb deze link al vaker geplaatst, maar hier een goede website met veel info:
http://www.eindtijdprofetiespeurder.nl/
De weerhouder
Velen veronderstellen de opname van de gemeente vóór de openbaring van de antichrist. De gemeente wordt door hen ‘de weerhouder’ genoemd, die de antichrist weerhoudt openbaar te worden.
Daarbij wordt 2 Thessalonicenzen 2:6-7 gebruikt als ondersteuning.
6 En nu, wat hem weerhoudt, weet gij, opdat hij geopenbaard worde op zijn eigen tijd.
7 Want de verborgenheid der ongerechtigheid wordt reeds gewerkt; alleen, Die hem nu weerhoudt, Die zal hem weerhouden, totdat hij uit het midden zal weggedaan worden.
Deze verzen geven mij de indruk dat ‘hij’ en ‘hem’ dezelfde persoon zijn. ‘Hem’ is voorwerpsvorm bij ‘hij’ en is als voorwerp, in grammaticale betekenis, naam van dat zinsdeel dat een zelfstandigheid noemt, dat naast het onderwerp bij het gebeuren is betrokken.
In vers 7 is ‘Die’ het onderwerp, ‘hem’ is het (lijdend)voorwerp.
,’totdat hij uit het midden zal weggedaan worden’, heeft betrekking op het voorwerp en niet op het onderwerp.
Het laatste zinsdeel van vers 7 gaat over het voorwerp en niet over het onderwerp. In vers 7 wordt het voorwerp uit het midden weggedaan, niet het onderwerp.
Dus niet ‘Die’, maar ‘hij’.
Aan het begin van dit hoofdstuk wordt de opname genoemd in vers 1. Deze opname komt niet, tenzij …
1 En wij bidden u, broeders, door de toekomst van onze Heere Jezus Christus, en onze toevergadering tot Hem,
2 Dat gij niet haastig bewogen wordt van verstand, of verschrikt, noch door geest, noch door woord, noch door zendbrief, als van ons geschreven, alsof de dag van Christus aanstaande was.
3 Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs;
Mijn conclusie:
2 Thess. 2:6-7 is als voorbeeld niet typerend om de opname van de gemeente vóór de openbaring van de antichrist te ondersteunen.
Eerder geloof ik dat de Heere Zijn gebed ons geestelijk weerbaar maakt voor de verleidingen van de boze.
Johannes 17:15-17
15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van de boze.
16 Zij zijn niet van de wereld, gelijk Ik van de wereld niet ben.
17 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.
2 Thessalonicenzen 3:1-5
1 Voorts, broeders, bidt voor ons, opdat het Woord des Heeren zijn loop hebbe, en verheerlijkt worde, gelijk ook bij u;
2 En opdat wij mogen verlost worden van de onbehoorlijke en boze mensen; want het geloof is niet aller.
3 Maar de Heere is getrouw, Die u zal versterken en bewaren van de boze.
4 En wij vertrouwen van u in de Heere, dat gij, hetgeen wij u bevelen, ook doet, en doen zult.
5 Doch de Heere richte uw harten tot de liefde van God, en tot de lijdzaamheid van Christus.
Bron: Statenvertaling, editie 1977